دانلود خلاصه کل معماری ایران از تپه زاغه تا معماری قاجار رو به تفضیل بناها شامل میشه برای کسانی ک وقت کافی برای مطالعه کتاب های مرجع رو ندارند توصیه میشه...(دست نویس)با کیفیت خوب
جایگاه معماری صنعتی همچنان ناشناخته است
گروه معماری و دکوراسیون- کیومرث بیات، فوق لیسانس مهندسی معماری در سال 1353 از دانشکده هنرهای زیبا دانشگاه تهران، از سال 1367 تاکنـون به فعالیت حرفهای خود در زمینه طراحی معماری و مدیریت پروژههای صنعتی ادامه میدهد.
وی در 30 سال گذشته، بیش از 50 طرح برای صنایع گوناگون طراحی کرده که غالبا نیز به بهرهبرداری رسیدهاند. عضویت در هیئت امنای انجمن مفاخر معماری ایران، جامعه مهندسان مشاور ایران، انجمن صنفی مهندسان مشاور معمار و شهرساز، کانون مهندسان معمار دانشگاه تهران، سازمان نظام مهندسی استان تهران و... از دیگر فعالیتهای اوست. در ادامه، متن گفت و گوی خبرنگار ماهنامه «ساختمان و پلیمر» را با وی میخوانید:
آقای مهندس بیات، لطفا تعریفی کلی و علمی از معماری صنعتی ارائه دهید.
معماری صنعتی، شاخه و گرایشی از معماری معطوف به طراحی پروژههای صنعتی است که معماران جهت شکل دادن و هویت بخشیدن به پروژههای صنعتی در آن نقش دارند. معماری صنعتی در ابعاد بسیار گسترده و متنوع قابل بحث است. معماری صنعتی حیطه فعالیت معماران در مجموعههای صنعتی است و برخلاف تصور برخی افراد، به معنای طراحی سوله نیست. بسیاری از پروژههای صنعتی، علاوه بر اجزای اصلی صنعت تقریبا از تمام کاربریهای شناخته شده در معماری (اعم از اداری، رفاهی، آموزشی، درمانی، غذاخوری، مسجد و حتی مسکونی و تفریحی) برخوردارند. اما در وهله اول بهانه ایجاد این بخشها، موجودیت آن پروژه صنعتی است.
تصور برخی افراد از معماری صنعتی، استفاده از تکنولوژیهای نوین و مصالح ساختمانی جدید در ساخت و سازهاست. آیا شما با این نظر موافقید؟
خیر. از دیدگاه من چنین تصوری کاملا اشتباه است. این تعریف از معماری صنعتی درواقع به معنای روش ساخت صنعتی است. درحالیکه معماری صنعتی مثلا جایگاهی در بخش مسکونی ندارد. چنین تعریفی از معماری صنعتی مربوط به چهار یا پنج دهه گذشته است که در آن زمان به اشتباه، معماری صنعتی به پیشساختگی گفته میشد و مقوله معماری صنعتی به عنوان نیازی عمده و ضروری مطرح نبود. در آن دوره، صرفنظر از معدود پروژههای اجرا شده توسط معماران برجسته ایرانی، کارخانههای بزرگ توسط کارشناسان خارجی یا زیرنظر آنها احداث میشد. معماری صنعتی با معنای متداول امروزی در کشور، پس از وقوع انقلاب گسترش یافت و شکل گرفت.
درخصوص جایگاه معماری صنعتی و میزان پذیرش آن از سوی معماران و کارفرمایان پروژههای صنعتی توضیح دهید.
جایگاه معماری صنعتی به شان و نقش معمار در طراحی پروژههای صنعتی بازمیگردد که در ایران حتی توسط خود معماران نیز به درستی شناخته نشده است. یعنی حتی خود معماران نمیدانند که در طراحی پروژههای صنعتی تصمیمگیریهای آنها تا چه اندازه مؤثر است، در چه اموری باید دخالت کنند، در چه مواردی باید انعطاف لازم را نشان دهند و از چه پارامترهایی باید استفاده کنند. اگر معماران از این موارد آگاهی یابند، در پروژههای متنوع صنعتی که تنظیم درست روابط بین اجزا در آنها به تفکر نیاز دارد و عناصر مختلف و گوناگون در آنها دخیل و موثر است، به جایگاه واقعی خود پی میبرند.
به برخی از مهمترین تفاوتهای پروژههای صنعتی با سایر پروژهها اشاره کنید.
در پروژههای مسکونی، غالبا سرمایهگذار تنها قصد فروش واحدها را دارد و به دنبال بهرهبرداری شخصی از آنها نیست. اما در پروژههای صنعتی، سرمایهگذاران با هدف یک برنامه کلان اقتصادی و تولیدی بلندمدت از ابتدا با صنعت موردنظر آشنا هستند و آگاهانه از پروژههای مختلف موجود در کشورهای گوناگون غالبا با همراهی گروه طراحی بازدید میکنند. یک معمار برای طراحی پروژههای صنعتی ابتدا باید با مسائل عمومی آن آشنا باشد. مسائل عمومی شامل طراحی منطقی سایت و روابط بیرونی آن با استفاده از پارامترهای موثر مثل شیب زمین، نور طبیعی، چشمانداز و منظر پروژه، جهت دسترسی، اقلیم و...، و مسائل تخصصی مربوط به کارکردهای ویژه آن صنعت، حجم مواد اولیه، طرز نگهداری و تخلیه و بارگیری مواد، نحوه تولید کالا، ابعاد و هندسه ساختمانها، نحوه تامین مصارف تاسیساتی و... است. یک پروژه صنعتی زمانی موفق است که معمار در آن دخیل بوده و گروههای طراحی و فنی را هدایت کرده باشد.
در طراحی پروژههای صنعتی کدام موارد مورد غفلت قرار میگیرد؟
تفاوت پروژههای مبتنی بر معماری صنعتی و سایر پروژههای در حال اجرا در کشور، مربوط به کاربریها و کارکردهای آنهاست. در این راستا سرمایهگذاری باید از نظر اقتصادی، اشتغالزایی، نام و شان مجموعه صنعتی و... در درازمدت جوابگو باشد. پروژههای صنعتی پیشرفته معمولا با نمونههای مشابه داخلی و خارجی مقایسه میشوند. یکی از پارامترهای مهم در طراحی پروژههای صنعتی، اعتماد سرمایهگذار به گروه طراح پروژه است. درواقع صرف هزینه هنگفت برای شکلگیری پروژه و رساندن مجموعه به مرحله تولید، به اعتماد بسیار قوی بین معمار و سرمایهگذار نیاز دارد و رابطه بین آن دو باید بر این اساس بنا شود. متاسفانه در حال حاضر در فضای حرفهای فعالیتها، فروختن برگه معمار یا فروش نقشه صرفا جهت سودجویی باب شده است. بدون اینکه مواردی تخصصی نظیر لزوم انسجام بخشهای مختلف طرح، شرایط دوره ساخت، پاسخگویی مناسب به نیازها و... در آن لحاظ شود.
منبع: نامعلوم
موضوع اسکیس امسال (1394) که چهارشنبه هفته پیش برگزار شد (94/5/7)..تغریبا همرو شوکه کرد..اکثر موضوع امسال رو موضوعی فرهنگی-مذهبی حدس میزدند ، اما موضوع یک طرح کاملا عملکردی بود.. البته این تحلیل خودم هست و خودم هم سر جلسه کنکور جا خوردم.
کارنامه کنکور ارشد معماری سال 93-94 که بطور کامل و تمام مراحل برای شما دوستان گذاشتم و فکر میکنم نگاه به کارنامه های افراد و مقایسه و تطبیق با خود در نحوه برنامه ریزی بسیار بسیار مسمرثمر است و درکل یک آینده نگری در آدم بوجود میاره...
15.56 زبان عمومی وتخصصی
۵۱/۱۱ دروس فنی ساختمان
۴۷/۷۸ دروس تاریخ ومبانی نظری
۲۱/۶۷ درک عمومی معماری
۲۸/۳۳ درک عمومی معماری منظر
32.33 اسکیس
رتبه 307
الویت اول تهران روزانه
دوم تهران شبانه
سوم بهشتی
نتیجه :::مردود
اما متاسفانه به علت این که هدف فقط این دو دانشگاه بود این رتبه خوب هم یجورایی حیف شد اما انشاال.. که همه در سال آینده هر دانشگاهی که می خوان قبول بشن و ما هم همینطور...
و بعد از 3سال بعد اتمام سربازی قصد دارم برای سال 98 با قدرت شرکت کنم
در شهر همدان به دلیل وجود آرامگاه بوعلی سینا این منطقه یکی از پربازدیدترین مناطق این شهراست.ویکی از خیابان های اصلی این منطقه(خیابان بوعلی سینا میدان آرامگاه-میدان جهاد) که از میدان آرامگاه منشعب شده به دلیل موضوع مذکور از اهمیت زیادی برخوردار می باشد. متاسفانه در میانه های این خیابان بناهایی وجود دارد که تغریبا درحد ویرانی می باشد که نمایی زننده را بوجود آورده و صاحبان شان سال هاست که رهایشان کرده اند.واقعا چه دلیلی وجود دارد که سازمان های مرتبط هیچ فکری برای این قسمت های این خیابان نمی کنند!!! آیا چون این ممالک شخصی هستند!!! آیا واقعا نمی شود به صاحبانشان اخطار یا تذکری داد!! یعنی واقعا در سازمان زیبا سازی شهر ،قانون یا مصوبه ای برای همچین مواردی وجود ندارد!!!
علی گوهریان
کتاب درک عمومی معماری (علی عسکری)
این کتاب رو حتما بخونید تمام مطالب به تفضیل پرداخته شده بخصوص برای کسانی که وقت کمی دارن و نمیتونن کتابهای مرجع رو کامل بخونن توصیه میکنم
ساختمان بازی های کامپیوتری با سازه فضا کار در شهر بازی رنگین کمان همدان
این ساختمان شاید بعد از تالار قرآن دومین سازه فضا کار در همدان باشد. دارای سه تیکه می باشد که تیکه وسط از دوتای دیگه مرتفع تر است.هر قسمت از داخل بر سه پایه فلزی که به صورت غشایی است قرار داده شده!! و با ورق های تاشده ی گالوانیزه پوشانده شده..این ساختمان به جز طبقه ی همکف یک طبقه هم در بالا با مساحتی کمتر دارد. ارتفاع کل این بنا حدود 20 تا 25 متر نیز هست.وجود مشخص بودن سازه از داخل و مرتفع بودن و همچنین رنگبندی متناسب بر کاربری بر جذابیت فضا افزوده است.
علی گوهریان